Dag 12: Navarrete - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van An en André - WaarBenJij.nu Dag 12: Navarrete - Reisverslag uit Navarrete, Spanje van An en André - WaarBenJij.nu

Dag 12: Navarrete

Blijf op de hoogte en volg An en André

20 Mei 2017 | Spanje, Navarrete

Zaterdag. We ontbijten nog in de herberg en dan op pad. We hebben met pelgrims van de eerste dag, de dames uit Nieuw Zeeland (Dee en Fiona), afgesproken in een herberg in Navarette. Beetje kortere "etappe" vandaag. We lopen de stad Logrono uit en komen door een mooi aangelegd park. Het is druk op het pad: veel joggers, fietsers, wandelaars, pelgrims.

Na 15 km bereiken we de herberg. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaar. Hij heeft zelf al diverse caminos gelopen en de stempelkaarten van die tochten hangen ingelijst in de ontvangstruimte.

We lunchen in het dorp, bij de kerk. Hier treffen we een Duitser, die er de voorkeur aan geeft Engels met ons te praten. Een pot bier (halve liter) voor An en een sangria voor André.

We lopen ook even de kerk in. Onvoorstelbaar wat we er aantreffen. Een klein dorp en een kerk vol met kunstschatten. Het priesterkoor tot aan de nok versierd met ornamenten en geheel bedekt met bladgoud. Levensgrote schilderijen uit vroeger eeuwen. Beelden, kandelaars, altaren. Alles versierd met zilver en goud.

We spreken met de dames af dat we samen in het dorp gaan eten. We hebben trek in iets anders dan 'pasta met pesto'. Gezellige avond, paella gegeten, twee flessen rioja wijn. Daarna nog boodschappen gedaan.
An en André

Dit reisdagboek gaat over onze pelgrimstocht 'Camino de Santiago de Compostella'. Wij beginnen de tocht in Zuid-Frankrijk in Saint-Jean-Pied-de-Port. We volgen de Camino Francés, die vanaf hier ongeveer 800 km is. In 2015 heeft onze dochter Josien (josien.waarbenjij.nu) deze tocht gedeeltelijk gewandeld. Een tocht van hoop dat zij haar kanker zou kunnen overwinnen. Dat is helaas niet gelukt. In mei 2016 is Josien overleden. Ter nagedachtenis aan haar gaan wij, haar ouders, deze pelgrimstocht nu lopen. We weten dat de wandeling op de Camino heel veel heeft betekend voor Josien. Wat de tocht ons zal brengen zullen we zien. Hier doen wij verslag van onze belevenissen.

Actief sinds 15 April 2017