Dag 16: San Juan de Ortega - Reisverslag uit San Juan de Ortega, Spanje van An en André - WaarBenJij.nu Dag 16: San Juan de Ortega - Reisverslag uit San Juan de Ortega, Spanje van An en André - WaarBenJij.nu

Dag 16: San Juan de Ortega

Blijf op de hoogte en volg An en André

24 Mei 2017 | Spanje, San Juan de Ortega

Vanmorgen heel vroeg op: om 06:20 uur aan de wandel. Het wordt een warme dag vandaag. Rond de 28°. De eerste uren, als de zon nog niet fel schijnt, is het nog koel en fijn wandelen. We ontbijten in Espinosa del Camino. Het schiet goed op. We lopen een stuk samen met twee Duitse vriendinnen uit Hamburg. Mooi gezang onderweg: zij zingen ook in een koor.

Na het dorp Villafranca Montes de Oca een steile en lange klim. Wij moeten meteen 'lossen'. Zij klimmen als een paar klimgeiten naar boven. Later treffen we hen nog aan in San Juan de Ortega op het terras bij de bar.

Hier loopt het pad door het bos, en verwijdert het zich van de verkeersweg. Hartstikke mooi gebied, en rustig. Maar de temperatuur loopt op. Dubbel afzien bij het klimmen. Het pad is breed, dus geen schaduw. Boven op het hoogste punt (1062 m) staat een monument voor een dertigtal republikeinen die door de aanhangers van Franco zijn gefusilleerd in de Spaanse burgeroorlog.

Om half één bereiken we onze bestemming voor vandaag: San Juan de Ortega, na ruim 20 km. De herberg gaat om één uur open. We eten wat, biertje voor An, watertje voor André. Lekker na zo'n zware tocht. We eten 's-avonds het pelgrimsmenu, samen met Petra uit Eindhoven. Zij heeft vorig jaar de Camino in heel kleine etappes gelopen met haar zieke zus. Nu loopt ze alleen.

In het dorp staat een eeuwenoude romaanse kerk. Daaraan vastgebouwd een oud klooster. In een gedeelte van het klooster is de herberg. In zo'n oud klooster, op een slaapzaal, voel je je ook een beetje een kloosterling. 'Peregrino de Camino de Santiago de Compostela'.
An en André

Dit reisdagboek gaat over onze pelgrimstocht 'Camino de Santiago de Compostella'. Wij beginnen de tocht in Zuid-Frankrijk in Saint-Jean-Pied-de-Port. We volgen de Camino Francés, die vanaf hier ongeveer 800 km is. In 2015 heeft onze dochter Josien (josien.waarbenjij.nu) deze tocht gedeeltelijk gewandeld. Een tocht van hoop dat zij haar kanker zou kunnen overwinnen. Dat is helaas niet gelukt. In mei 2016 is Josien overleden. Ter nagedachtenis aan haar gaan wij, haar ouders, deze pelgrimstocht nu lopen. We weten dat de wandeling op de Camino heel veel heeft betekend voor Josien. Wat de tocht ons zal brengen zullen we zien. Hier doen wij verslag van onze belevenissen.

Actief sinds 15 April 2017