Dag 20: Castrojeriz - Reisverslag uit Castrojimeno, Spanje van An en André - WaarBenJij.nu Dag 20: Castrojeriz - Reisverslag uit Castrojimeno, Spanje van An en André - WaarBenJij.nu

Dag 20: Castrojeriz

Blijf op de hoogte en volg An en André

28 Mei 2017 | Spanje, Castrojimeno

Vandaag vertrekken we om 06:30 uur vanaf Isar naar Castrojeriz, 22 km verderop. We willen geen risico meer lopen op herbergen 'completo'. Ons ontbijt, voor ieder een 'bocadillo', eten we na ongeveer 5 km aan de kant van de weg op. We passeren San Bol, een oord dat slechts bestaat uit een herberg en een 'onaf' bouwwerk.

Toch wel bijzonder, dat zus en nichtje nu samen met ons de route lopen, waar Josien twee jaar geleden zo hoopvol haar Camino is begonnen. We halen herinneringen op uit die periode. Haar reisblog, de moeizame contacten met haar 'thuisfront', haar hoop, haar gevecht tegen de kanker, de liefdevolle vriendschappen die zij sloot.

Ook heel bijzonder is het onderkomen van vandaag: 4 km vóór Castrojeriz komen we bij de ruïne van Hospital San Anton, met daarin een kleine herberg. De ruïne bestaat uit de restanten van een kathedraal. De Camino loopt onder één van de bogen van de kathedraal door.

Deze plek vinden we zó apart dat we besluiten hier te blijven. Het verblijf is inclusief het pelgrimsmenu om 19:00 uur, en morgenochtend ontbijten om 07:00 uur. Er staan zes stapelbedden in de slaapruimte. Er is geen elektriciteit en geen warm water. Koude douche dus! De herberg heeft de aantrekkelijkheid van het eenvoudige leven. We worden hartelijk ontvangen.

De ruïne heeft iets spookachtigs. De hoge muren zonder dak, de hoge ramen zonder 'glas in lood', de vogels die her en der nestelen, de begroeiing. Vooral 's-nachts. Je zou verwachten dat na middernacht 'de bewoners' tot leven komen. Wat een heerlijke plek om te vertoeven.
An en André

Dit reisdagboek gaat over onze pelgrimstocht 'Camino de Santiago de Compostella'. Wij beginnen de tocht in Zuid-Frankrijk in Saint-Jean-Pied-de-Port. We volgen de Camino Francés, die vanaf hier ongeveer 800 km is. In 2015 heeft onze dochter Josien (josien.waarbenjij.nu) deze tocht gedeeltelijk gewandeld. Een tocht van hoop dat zij haar kanker zou kunnen overwinnen. Dat is helaas niet gelukt. In mei 2016 is Josien overleden. Ter nagedachtenis aan haar gaan wij, haar ouders, deze pelgrimstocht nu lopen. We weten dat de wandeling op de Camino heel veel heeft betekend voor Josien. Wat de tocht ons zal brengen zullen we zien. Hier doen wij verslag van onze belevenissen.

Actief sinds 15 April 2017